Search
Close this search box.

Nasilje je nasilje, bez obzira tko ga je počinio

Između dvije Dinamove utakmice sa Slavenom u maksimirskoj šumi zbio se nemio događaj u kojem su poletjele i ruke mdash; one Zorana Mamića koji je navodno vrlo “živopisnu” raspravu s nekolicinom navijača odlučio razriješiti fizički.

Ovaj incident plijeni pozornost iz nekoliko različitih razloga.
Zanimljivo je primjetiti kako je nekolicina popularnih medija u državi koristila termin “huligan” za žrtvu fizičkog nasilja u ovom slučaju, dok baš nijedan medij nije napadača u ovom fizičkom obračunu okarakterizirao na taj način. Ipak je pomalo paradoksalno, priznat ćete.
Ne tako davno, svjedočili smo salvi uvreda koje je brat dotičnog sasuo u lice jednog hrvatskog novinara, na što ovaj nije odgovorio silom, već je samo stoički sve to otrpio, vjerojatno naivno se nadajući kako će i ta eskapada gospodara hrvatskog nogometa pripomoći njegovu silasku sa scene. Tada također nijedan mainstream medij u zemlji nije verbalnog napadača titulirao huliganom, kako su nedvosmisleno mnogi označili navijača Dinama koji je sudjelovao u ovom aktualnom incidentu.
Ako sa strane ostavimo sve predrasude, ostaju suha djela, činjenice. A ona upravo vrište o nejednakim kriterijima društvene dijagnostike i vraćaju nas na te predrasude ili… Možda nešto drugo. Zar huligan ne može biti netko stariji od 35 ili 40, netko u skupocjenom odijelu, Bentleyu ili ikojem drugom bezobrazno skupom limenom ljubimcu, netko s punim džepom novaca? Doduše, možda smo i mi naivni, pa ovo navedeno uopće nije bitno, možda su samo u igri interesi pojedinaca koje oni pokrivaju svojim “resursima”.

Posebno je intrigantna činjenica kako se pojam (nogometnog) huliganizma ipak najuže vezuje uz fizičko nasilje. Profesor Ramon Spaaij osim toga navodi kako je termin nogometni huliganizam zapravo medijski i politički konstrukt kojim se površno definira jedna vrlo složena pojava u svijetu sporta s obzirom na njegov utjecaj na društvo, a ne realni socijalni koncept koji bi pripomogao razumijevanju navedene problematike. U svom razlaganju materije huliganizma ide toliko daleko da povezujući huliganizam s problemima društva citira djela Beckera i Cohena, pa kasnije i Pearsona koji su se bavili uvjetovanošću socijalnih problema i odstupanja od općeprihvaćenih društvenih normi, ponašanjem moćnih instiutucija društva, a sve u svrhu kontrole ljudi koji i čine to isto društvo.

Što nas dovodi do druge važne posljedice Mamićeva fizičkog nasrtaja mdash; a to je potpuno medijsko ignoriranje konteksta u koji je on smješten. Polazeći od pretpostavke da nam je svima jasno kako ovakvi verbalni napadi poput navijačeva spram Mamića predstavljaju problem, a posebno kad ih se stavi u kontekst cjelokupnog djelovanja velikog dijela Dinamovih navijača centriranog na braću Mamić, postaje očito kako ovo nije bio nikakav izolirani incident koji se dogodio slučajno. Naime, vrlo je zanimljivo kako Spaaij i mnogi drugi znanstvenici govoreći o huliganizmu navode različite relacije na kojima se fizičko nasilje koje ga karakterizira, događa: navijači mdash; navijači, navijači mdash; suci, navijači mdash; policija. Ovdje postoji jedna paradoksalna situacija u kojoj navijači svoj bijes kanaliziraju spram vodstva kluba za koji navijaju, u nekim slučajevima čak i spram igrača dotičnog kluba. Shizofrenost čitave priče dodatno naglašava činjenica da je klub za koji ti isti ljudi navijaju već niz godina rezultatski izrazito dominantan u domicilnim klupskim natjecanjima, a redovito je sudionik i velikih europskih natjecanja. Morate priznati da bi nekome sa strane ovo uistinu zvučalo mdash; bizarno. U nas, nitko se ne uzbuđuje.
E sad, ili gomila navijača i nogometnih zaljubljenika diljem zemlje (jer nisu u pitanju samo navijači Dinama, oni su samo najekstremniji primjer zbog navedenih okolnosti) hitno treba psihijatrijsko liječenje ili u ovoj zemlji netko ne radi svoj posao.
Nijedan problem ne može se riješiti, a da ga se prvo ispravno ne detektira i smjesti u odgovarajući kontekst, pa potom da se ne riješi njegov uzrok. Atakirati na posljedice samo znači borbu s hidrom mdash; riješiš jednu, pojavit će se više novih.

Briga društva ne može biti u tome hoće li pojedinac fizički (zlo)realizirati svoje dugo taložene frustracije kroz nasilje, već da uradi sve kako bi svojim mehanizmima učinkovito uklonilo sve realne i opravdane uzroke tih frustracija. Ako već ne zato što je i inače bolje spriječiti nego liječiti, a onda zato što je kontrolirati bijes svakog pojedinca u svakom trenutku naprosto mdash; nemoguće.
Nasilje per se vrijedno je prijezira i najčešće predstavlja ili svjesnu ciljanu agresiju s jasnim planom ili je naprosto odraz inferiornosti kroz nesposobnost nalaženja superiornijeg rješenja. Međutim, katkad, tijekom vremena provedenog u upornom traganju za alternativom, ljudi naprosto prestanu vjerovati u to da neko superiornije rješenje uopće postoji i nasilje počnu percipirati kao jedini modus promjene postojećeg stanja.Veliki broj nogometnih zaljubljenika u zemlji, različitih provenijencija, smatra da smo u situaciji koja, kako je Jefferson davno kazao, “ iziskuje otpor jer nepravda biva zakonom“, što predstavlja golem problem koji se, ignoriranjem postojeće pozicije, neće riješiti.A izjave poput one počinitelja fizičkog nasilja, kako mu jest žao, ali samo zato što onoga tko je fizičko nasilje trpio, nije jače udario mdash; sasvim sigurno neće pomoći, pogotovo kad se zna da dolaze od medijski vrlo praćene i javno eksponirane osobe.

Ivan Rilov

Kada ste već ovdje...
... imamo jednu molbu za Vas. Iako nam čitanost raste, prihodi od neprofitnih izvora za neovisne medije, kao i prihodi oglašivača su u padu. Volonteri smo koji od nogometa ne žive, već žive za njega, ali rad i rast kojeg želimo ostvariti ne možemo postići bez financija, a ne želimo u svom rastu izgubiti neovisnost. Stoga Vas moramo zamoliti, ukoliko Vam se sviđaju naše analize, tekstovi i komentari, da nas podržite.

Pošaljite SMS sa tekstom NPLUS na broj 616478 (cijena 0,49 € s uključenim PDV-om)
Operator SMS usluge: IPT d.o.o., Miramarska 24, 10000 Zagreb, OIB: 74377537525, tel: 01/6005-607

Donirajte putem jednokratne uplate ili trajnog naloga na IBAN: HR8324070001100511089
Donirajte kreditnom karticom putem PayPala ili trajnim nalogom.

Zadnje objavljeno

Twitter