TAKTIČKI OSVRT: United ukrao show gradskom rivalu (FOTO)

Subotnjeg dana 32. kola najvišeg razreda engleskog nogometa odigrana su dva gradska derbija. U sjeni uzvratnog dvoboja sa Cityjem, Liverpool je imao uvijek neugodan okršaj sa domaćim Evertonom. Klopp je povukao logičnu odluku i dodatnim rotacijama htio odmoriti svoje glavne vedete za utorak i uzvratan dvoboj četvfinala Lige Prvaka. Bez ozbira na nekoliko izmjena u postavi, Liverpool nije odustao od svog načina igre, ali pozicijsku dominaciju na terenu nisu uspjeli pretvoriti u pogodak. Kraj utakmice ponudio je scenarij u kojem su gosti mogli biti zadovoljni bodom jer je Everton, koji se muči cijele sezon, i danas nije pokazao gotovo ništa, kroz zadnjih nekoliko minuta dočekao pad u igri crvenih i pokušao je zaprijetiti, ali na kraju neuspješno.

Susjedni i rezultatski puno važniji derbi odigrao se na Etihadu. Cityju bi puno više značila pobjeda zbog popravljanja dojma iz prošle utakmice i osiguranja naslova. Činjenica da je Mourinho izveo one najbolje koje ima na raspolaganju upućivala je na važnost ove utakmice za obje strane. Koliko god sama važnost derbija bila velika u očima navijača, Guardiola nije mogao zaboraviti na ono što ga čeka idući tjedan. Iz toga razloga na klupi su ostali De Bruyne, Aguero, Laporte i Walker.

Prvi dvoboj ovih protivnika odigran na Old Traffordu u studenom prošle godine okončan je pobjedom Cityja koji je tim ishodom napravio ogroman korak prema naslovu prvaka. Taktički, utakmica je tada riješena kada je City uspio stvoriti višak u sredini ulascima krila ili spuštanjem Gabriela Jesusa dublje u sredini što je posljedično otvaralo dodatan prostor jer su igrači Cityja svojim kretanjem ovlačili stopere i tako kreirali dodatne prazne koridore za ugroziti gol De Gee. Iako je sama ideja bila iskoristiti otvoren prostor za napad, taj mehanizam Guardiola je iskoristio da pozicijski utakmicu potpuno pretvori u svoju korist, a Mourinho na to nije imao odgovor.

Nešto slično dogodilo se i danas, barem u prvom dijelu utakmice. Kada je United radio pritisak prema obrani Cityja, odnosno nisu stajali u zidu kao Liverpool prije par dana, dogodio se preduvjet viška prostora tamo gdje je City najopasniji. Sterling i B. Silva izmijenjivali su se na poziciji napadača u ulozi „lažne devetke“ i tako stvarali velike probleme obrambenoj koncepciji Uniteda. Ključan dio utakmice bila je uloga Fernandinha u pozicijskom napadu Cityka. Kreiranje prostora samo je jedan dio slagalice napada koji bi trebao donijeti prednost. Nakon što je prostor uspješno osvojen dobrom poznatim mehanizmom još iz Pepove Barcelone, esencija je imati igrača koji može jednim napadom „probiti“ obranu. Ukoliko De Bruyne nije na terenu, takva uloga prvenstveno pripada Fernandinhu jer Silva je igrač koji najčešće sudjeluje u distribuciji tek u zadnjoj trećini.

Mourinho je očekivano krenuo u gustoj obrambenoj formaciji u dva reda s posebnom pozornošću na osiguranje međuprostora. U prvom poluvremenu nije bio problem što nisu uspješno branili prostor, nego igrača koji može spojiti dodavanja. Jednim ulaskom u sredinu Sanea koji je skautiran kao igrač koji igra i napada samo „wide space“, Silva je doveden u situaciju ugroziti gol. Ponovno je ključno dodavanja bilo od strane Fernandinha.

Preduvjet za spuštanje lažne devetke u sredinu je brojčana jednakost veznjaka sa obje strane. Herrera je čuvao Silvu, Matić Fernandiha, a Pogba Gundogana. Iz tog razloga je Nijemac igrao nešto defenzivnije nego inače, jer je na sebe vukao Pogbu koji se ove godine nije proslavio u obrambenim zadacima. Srećom po United, Alexis je odigrao vrhunsku utakmicu na oba dijela terena, a City je na odmor otišao s prednosti od premalih 2-0 obzirom na viđeno.

U drugom poluvremenu, Lingard je dobio poseban zadatak igrati agresivnije prema Fernandinhu što je bio važan preduvjet preokreta zbog Brazilčeve uloge u samoj distribuciji Cityka i njegovom problemu koji ima kod presinga. Izgubljena lopta u zoni gdje je United bio brojčano jak otvarala je prostor Unitedu za prvi pogodak.

Unitedova dva najskuplja igrača konačno su odigrali utakmicu vrijednu svih epiteta koji ih krase. Paul Pogba u drugom poluvremenu nije bio glavna opcija za distrbuciju nego igrač prostora što je okrunio s dva odlična pogotka upravo u igri bez lopte. Kod prvog je pratio razvoj akcije na desnoj strani, a kod drugog je savršeno napao prostor nespremnoj obrani Cityja. Ipak, veliku ulogu odradio je Lingard te dvostrukti asistent Alexis. Lingard je u prvom razvoju akcije natjerao obranu Cityka da kroz offside-zamku se postave u zid koji je bio spreman ukoliko bi lopta išla prema krilu. No, jednim driblingom Alexisa i savršenim dodavanjem dovedeni su na gotov čin.

Kasnije, za potpuni preokret Danilo radi nepromišljen prekršaj nad Alexisom i Smalling postiže pogodak za pobjedu. Cityjevi problemi danas nisu bili u distribuciji kao protiv Liverpoola jer su stvorili 19 ključnih dodavanja i 20 udaraca na gol. Odnos udaraca na gol i postignutih pogodaka automatski pomjera problematiku realizacije, no 6 primljenih pogodaka u 180 minuta je ono što može brinuti Guardiolu. Ozljedama Stonesa i Mendyja, kao i odmaranjem Walkera i Laportea priliku je dobila obrambena postavka koja vjerovatno više neće igrati zajedno na ovoj razini.

Nažalost, utakmica nije mogla bez kontroverzi i ponovnog pitanja potrebnosti VAR-a u Premiershipu, ali bez obzira na to, City je imao svoje prilike i nije ih iskoristio, pa će proslava naslova morati biti odgođena za neku drugu prigodu. Unitedu će pobjeda više značiti simbolički nego rezultatski zbog slavlja Citya na njihovom stadion, a navijače za iduću sezonu može veseliti vrhunska utakmica njihova tri najbolja pojedinca – De Gee, Alexisa i Paula Pogbe.

Dino Grgić