TAKTIČKI OSVRT: Igra na trećeg – Conteov zaštitni znak

Twitter/Chelsea FC

Igra na trećeg je mehanizam kojeg ovaj talijanski mastermind koristi kao jedno od glavnih oružja progresije napada. U idealnim uvjetima akcija se odvija na način da igrač s loptom, kojeg ćemo nazvati igrač A, prepoznaje suradnju između igrača X i Y. Igrač A daje loptu igraču X koji što brže odigrava očekivan pas na igrača Y. U tom trenutku se pojavljuje igrač Z koji iz „trećeg plana“ napada prostor, a kojem igrač Y odigrava loptu. To je na neki način i lažni potez, jer se protivnika fokusira na očekivanu suradnju između određenih igrača, dok se u isto vrijeme završetak napada zapravo priprema za igrača koji nije u fokusu akcije i koji se u cijelu priču uključuje naknadno, odnosno dolazi kao potpuno neočekivan faktor kojeg je tada vrlo teško braniti.

Međutim, to su idealni uvjeti, ali interpretacija i kombinacija može biti raznih – od strateškog traženja ciljanog igrača u sjeni, kojeg se dovodi u taj položaj na način da se loptom manipulira položaj tijela protivnika, ili npr. traženja centralnog napadača dugom loptom, koji onda istu odlaže drugom igraču, dok u toku cijelog tog procesa prvotno duboko postavljeni vezni igrač napada zadnju liniju i traži prostor iza njihovih leđa.

To je Conteov svojevrsni zaštitni znak jer ga koristi bilo kod bočnih ubačaja, bilo da se napad gradi od zadnje linije po travnjaku ili po zraku, bilo na protivnički presing, postavljenu obranu ili u tranziciji. Praktički ga izvode u svim situacijama u kojima se vidi mogućnost za izradu istoga.

Efektivnost izvođenja ovisi o mnogočemu, a Conte potencira mogućnost izvođenja zbog pozicioniranja bekova koji su vrlo često postavljeni jako visoko, te visokog i uskog pozicioniranja dva prednja veznjaka Williana i Hazarda… i zapravo Chelsea tada situacijski viđamo u formi 3-2-4-1.

Time razvlače protivnika ili ga u najmanju ruku čine vrlo opreznim u postavljanjima i dovode u dilemu kod zauzimanja zona i preuzimanja igrača. Praktički svaki protivnički igrač je okupiran s jednim igračem Chelsea. Svi su u situaciji 1 na 1. Na taj način Hazard i Willian ostaju kao točke na kojima se najčešće oslanja mehanizam igre na trećeg. Tehnički potkovani, a opet jako brzi igrači, koji zbog uskog postavljanja mogu brzo i precizno kombinirati te u konačnici pravilnom kretnjom neutralizirati pokušaje duel igre kod možebitnih iskakanja igrača iz protivničke zadnje linije.

Igrač A daje loptu na igrača X koji je pozicioniran u međuprostoru, pa je za branjenje potrebno iskakanje igrača iz zadnje linije. Umtiti iskače na igrača X i time otvara prostor za ciljanu točku napada – igrača Z.
Igrač X iz prve odigrava na igrača Y, a on loptu prosljeđuje iza leđa zadnje linije, konkretnije na igrača Z koji napada nastali „džep“ u protivničkoj liniji.

Dilema za protivnika je mnogo. Izaći ili ne izaći na igrača u međuprostoru? Kako 90 minuta čuvati toliko visoko postavljenje bočne igrače? Kako će plemeniti igrači kao npr. Dembele djelovati u takvoj situaciji i hoće li ispratiti svog igrača? Što ako ne želim igrati reaktivno? Što ako ne želim igrati na način da me protivnik toliko zabije prema natrag da moram igrati s 5, a ponekad čak i 6 igrača u obrambenoj liniji?

Conte je, kao i obično, fantastično pripremio utakmicu, te je Chelsea usprskos ružnom porazu pokazao možda i više od Barcelone. Ipak, ukoliko želiš pobijediti (proći dalje), moraš zabiti. Chelsea je u dvije utakmice imao svojih prilika ali nije zabio, pa će kod Contea, kao i kod mnogih drugih trenera, zapravo centimetri odlučiti o ostanku na klupi…što je ponekad velika nepravda, potpuno nerazumijevanje nogometa i stavljanje svega izvan svakog konteksta, odnosno isključivo u okvire rezultata. Nekad jednostavno napraviš sve, ali rezultat te ne prati. Abramovića svakako to ne brine. Nemaš rezultat? Doviđenja! Šteta za ovog briljantnog taktičara, velikog nogometnog uma, možda i najboljeg trenera na svijetu kada je u pitanju priprema utakmica. Jer, ispadanjem je kompromitirao ionako ne baš bajni položaj kod ruskog šefa.

Ipak, za Contea ne treba brinuti. On je top svjetski stručnjak i vrlo brzo će, nakon vjerojatnog razlaza sa Bluesima mnogi giganti stajati u redu moleći se da su upravo oni ti koje će ovaj energični Talijan odabrati.

A.K.