TAKTIČKI OSVRT: Zoran Zekić ne želi vidjeti problem?!

Svaki trener ima neki svoj filozofski pravac i stil kojeg se više ili manje pridržava u ovisnosti o kadru igrača, okolnostima, ligi i slično. Ali, okosnica je uvijek postojana. Neki stratezi se više prilagođavaju, a neki su rigidni u svom načinu razmišljanja. Ako netko igra na kontre, onda igra na kontre i to je u suštini to. On nikad neće (dovoljno) dobro igrati na posjed. I obratno. Jer, nogomet je prožet na prilično širokom spektru, stoga je potrebno veliko i sveobuhvatno znanje, a zbog toga se u svojoj karijeri jednostavno morate odlučiti na jedan način.

Kako želim da moja momčad igra?! Nakon što odgovorite na to pitanje onda slijede godine i godine rada i učenja. Mnogi nogometni simpatizeri ovaj sport shvaćaju prilično banalno i prosto, ali to baš i nije tako, jer nikad nećeš znati dovoljno da bi sam sebi rekao “to je to – ja znam”.

Trener jednostavno nema vremena baviti se sa više stilova i pravaca, sve ih dobro izučiti i implementirati. Tako da u globalu svaki trener igra na svoj način. Način koji je godinama izgrađivao i unaprijeđivao. On u jednoj momčadi može bit nešto drugačiji u odnosu na drugu momčad, ali drugačiji samo u mehanici igre i možda nešto drugačijoj interpretaciji. Međutim, stil, načela i pravac malo tko može, želi i zna mijenati. Može se dogoditi da se kratkoročno stvari drugačije postave zbog kvalitete protivnika, ili te protivnik na to natjera (iako ti to ne želiš). Ali u globalu svaki trener se drži “svojega”.

Ista stvar je i sa Zoranom Zekićem. Jednostavno, on se odlučio da je “njegov” nogomet onaj u kojem se igra postavljena obrana iz koje se zatim ide u tranzicijski napad ili popularnu kontru, dok je napad na postavljenu obranu nešto što će igrati ako baš mora. A tada ima velikih problema, jer koristi skoro isključivo bočne zone za progresiju.

Osijeku to vrlo često stvara problem kod “build up-a”, jer veznjaci imaju mizernu ulogu u sustavu. Kada im se dobro zatvore bokovi, Osijek je u problemima. Igrači na lopti često ostaju odsječeni, bez ikakve potpore i mogućnosti suradnje kojom bi se lopta prebacila u željenu zonu.

Ovaj problem nije od jučer, nego od Zekićeva imenovanja trenerom Osijeka. On niti može, vjerojatno niti želi, a niti zna to mijenjati. Jer to nije on.

Tako je npr. utakmicu u Vinkovcima počeo sa zanimljivom postavkom, po kojoj se nekako dječački naivno dalo naslutiti da možda ipak želi nešto mijenjati u smjeru strukture i organizacije igre na postavljenu obranu. Međutim, on je u biti taj vrlo fluidni sustav iskoristio u drugu svrhu. Bolja organizacija prve progresije ga nije zanimala, već je postavljanjem  4 veznjaka i 2 “napadača bez napadača” htio dobiti na brojčanoj superiornosti u ciljanoj zoni, a to je bok. I kada se nekako probio taj prvi blok Cibalije, Osijek je nudio dobre mehanizme u smjeru iskorištavanja povoljnih brojčanih omjera.

Obično se stvara(o) trokut na boku u točkama bek – napadač – prednji vezni, (a u ovoj utakmici plus centralni vezni) te se sasvim dobro uigranim rotacijskim pokretima Osijek probijao u zadnju trećinu terena.

Napadači su bili široko postavljeni kako bi dodatno opterećivali bokove, ali i imali mogućnost ulaska iza leđa zadnje protivničke linije kod dijagonalnih dubinskih lopti.

Prilično sam uvjeren kako Zekić neće riješiti probleme u igri sa kojima se Osijek susreće u trenutku kada im protivnik prepusti “čast” vođenja igre. Isto kao što sam prilično uvjeren da to isto sistemski neće riješiti niti puno veće face od njega, kao što je npr. jedan od najboljih trenera svijeta – Klopp.

Iako i jedan i drugi mogu pokušavati raditi na tome, ipak je jedino racionalno rješenje da im se ponude igrači koji će, barem djelomično, riješiti takve probleme. Jer oni nisu, niti će ikada u svojoj suštini znati rješavati nešto što nije njihov DNA. Isto kao što Guardiola nikada neće (uspješno) zaigrati bunker, a Mourinho (uspješno) igrati na posjed.

U sklopu toga, postavlja se pitanje što je Osijek radio i planira raditi u prijelaznom roku da pomogne svom treneru? Ipak, da bi došli do toga, najprije moraš biti svjestan da problem postoji. Klopp je npr. postao svjestan da u tom dijelu ima problema i djelomično će ga riješiti sa Naby Keitom. Misli li uopće Zekić da je to problem? Bio bi problem da ne misli, jer Osijek se u tom dijelu prilično muči. A svo ovo vrijeme je  mogao tražiti da mu se dovede pravo pojačanje u veznom redu… igrača koji bi malo bolje, makar i samoinicijativno povezao njihove redove, jer čemu mehanizam Salide Lavolpiane ukoliko taj vezni igrač koji se spušta među stopere mora nabijati loptu 20-30 metara naprijed, jer u idućoj liniji stoji, i to prilično loše, tek jedan jedini igrač?!

A.K.